Art.1 - (1) In sensul prezentei legi prin strain se intelege persoana
fara cetatenie romana.
(2) Dovada cetateniei straine se face cu pasaportul sau cu alt document
de identitate emis de statul al carui cetatean este strainul. In
cazul persoanei fara cetatenie dovada identitatii si a calitatii
de apatrid se face cu pasaportul sau cu alt document emis de statul
in care acesta isi are domiciliul.
Art.2 - (1) In Romania strainii se bucura de protectia generala
a persoanei si a averii, garantata de Constitutie si de alte legi,
precum si de drepturile prevazute in tratatele internationale la
care Romania este parte.
(2) Strainii nu pot organiza pe teritoriul Romaniei partide politice
ori alte organizatii sau grupari similare acestora si nici nu pot
face parte din acestea, nu pot ocupa functii si demnitati publice,
civile sau militare si nu pot initia, organiza sau participa la
manifestatii ori intruniri care aduc atingere ordinii publice sau
sigurantei nationale.
(3) De asemenea, strainii nu pot finanta partide, organizatii, grupari
sau manifestatii ori intruniri dintre cele prevazute la alin. (2).
Art.3 - Pe timpul sederii in Romania strainii sunt obligati sa
respecte legislatia romana.
CAPITOLUL II - Intrarea, sederea si iesirea strainilor
SECTIUNEA 1 - Intrarea strainilor
Art.4 - Strainii pot intra in Romania in scop oficial, pentru afaceri,
pentru activitati de presa, pentru angajare in munca sau pentru
studii, ca turisti, in tranzit, ori in alte interese in conditiile
prezentei legi.
Art.5 - (1) Intrarea strainilor pe teritoriul Romaniei se poate
face in baza documentelor valabile de trecere a frontierei de stat,
care sunt recunoscute sau acceptate de statul roman, precum si a
vizei romane, daca prin intelegeri internationale nu s-a convenit
altfel.
(2) Guvernul poate stabili prin hotarare exceptarea unilaterala
a cetatenilor unor state de la obligativitatea vizelor.
(3) Intrarea strainilor pe teritoriul Romaniei se poate face prin
orice punct de control pentru trecerea frontierei de stat deschis
traficului international.
(4) Trecerea frontierei de stat romane de catre straini se poate
face si prin alte locuri, in conditiile stabilite prin acorduri
si intelegeri intre Romania si statele vecine.
Art.6 - (1)Viza romana se acorda, la cerere, de catre misiunile
diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.
(2) In punctele de control pentru trecerea frontierei de stat viza
romana se poate acorda, cu titlu de exceptie, prin reciprocitate
si pe perioade determinate, in conditiile stabilite prin instructiuni
comune ale Ministerului Afacerilor Externe si Ministerului de Interne.
(3) Guvernul poate hotari in mod unilateral desfiintarea sau obtinerea
vizei romane de catre cetatenii unor state in punctele de control
sau trecerea frontierei de stat.
(4) In functie de scopul calatoriei viza poate fi: diplomatica,
de serviciu, simpla sau de tranzit.
(5) Viza se acorda dupa cum urmeaza:
a. viza diplomatica si viza de serviciu: de catre Ministerul Afacerilor
Externe, misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei;
b. viza simpla si viza de tranzit: de catre misiunile diplomatice
si oficiile consulare ale Romaniei, punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat, Ministerul Afacerilor Externe sau Ministerul
de Interne.
(6) Viza simpla se acorda pentru afaceri, pentru activitati de presa,
pentru angajare in munca sau pentru studii, in scop turistic, vizita
ori in alte interese in conditiile prezentei legi.
(7) Conditiile de acordare a vizelor se stabilesc prin instructiuni
comune de catre Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Interne
si Ministerul Finantelor Publice.
(8) Sunt exceptati de la obtinerea vizei cetatenii statelor cu care
Romania a incheiat intelegeri de desfiintare a vizelor.
Art.7 - (1) Persoanele care au cetatenia mai multor state se incadreaza
in regimul de vize stabilit pentru cetatenii statului care a emis
pasaportul prezentat la intrarea in tara.
(2) Persoanele care au si cetatenia romana vor fi tratate pe teritoriul
Romaniei in aceasta calitate, daca o dovedesc cu documente corespunzatoare,
chiar daca au intrat in tara cu pasapoarte eliberate de autoritatile
altor state.
Art.8 - (1) Acordarea vizei pentru angajare in munca, studii, activitati
didactice, stagii de documentare, activitati in domeniul cultelor,
umanitare sau in alte domenii se poate face numai dupa prezentarea
avizului, in scris, dupa caz, al Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, al Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Sanatatii
si Familiei ori Ministerului Culturii si Cultelor sau al altor ministere
ori institutii centrale si locale interesate.
(2) Dispozitiile alin.(1) se aplica in mod corespunzator si cetatenilor
straini exceptati de la obligatia obtinerii vizei.
Art.9 - (1) Vizele dau dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei
pentru urmatoarele perioade:
a. pe perioadele stabilite prin intelegeri bilaterale cu alte state
sau in conditii de reciprocitate, in cazul vizelor diplomatice si
de serviciu;
b. pana la 30 de zile cu posibilitatea de prelungire in tara pe
noi perioade de pana la 6 luni, in cazul vizelor simple pentru angajarea
in munca, afaceri, activitati didactice, stagii de documentare,
activitati in domeniul cultelor sau umanitare, activitati de presa
ori pentru alte activitati care nu contravin legilor romane;
c. pana la 30 de zile cu posibilitatea prelungirii in tara pe noi
perioade de pana la un an, in cazul vizei simple pentru studii;
d. pana la 60 de zile cu posibilitatea prelungirii in tara pentru
o perioada de inca 60 de zile, in cazul vizei simple pentru turism,
vizita ori in alt interes personal;
e. 3 zile de la data intrarii in Romania, in cazul vizei de tranzit.
(2) Sotului si copiilor minori ai strainului, a caror sedere in
Romania se prelungeste in conditiile prezentei legi, li se poate
prelungi viza de sedere pe perioada corespunzatoare celei acordate
sotului, respectiv parintelui. In situatia copiilor minori prelungirea
vizei de sedere se poate face numai in baza acordului ambilor soti,
autentificat in conditiile legii.
Art.10 - (1)Prelungirea duratei de valabilitate a vizelor diplomatice
si de serviciu pentru membrii misiunilor diplomatice si ai oficiilor
consulare se face de Ministerul Afacerilor Externe, in conditiile
stabilite prin intelegeri bilaterale sau pe baza de reciprocitate.
(2) Durata de valabilitate a celorlalte categorii de vize poate
fi prelungita succesiv de catre organele competente ale Ministerului
de Interne, pentru perioade corespunzatoare motivelor care justifica
solicitarea, cu conditia ca strainul sa faca dovada ca are mijloace
materiale de intretinere intr-un cuantum stabilit prin normele metodologice
prevazute la art.54 alin.(2).
(3) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei nu poate depasi
termenul de valabilitate al documentului de calatorie.
(4) Viza de tranzit nu se prelungeste.
(5) Pe baza de reciprocitate pot fi acordate vize pentru perioade
mai mari de un an. Misiunile diplomatice si oficiile consulare romane
pot acorda vize care sa depaseasca termenul de 30 de zile, in conditii
de reciprocitate.
(6) In situatii motivate, care impiedica strainul, independent de
vointa lui, sa respecte termenul prevazut la art.9 alin.(1) lit.(e),
acestuia i se poate acorda viza simpla pentru interes personal,
valabila pana la disparitia cauzelor care il impiedica sa paraseasca
teritoriul Romaniei.
Art.11 - Viza romana poate fi refuzata strainului in urmatoarele
cazuri:
a. a desfasurat, desfasoara ori exista indicii temeinice ca intentioneaza
sa desfasoare activitati de natura sa puna in pericol siguranta
nationala, ordinea, sanatatea sau morala publica, drepturile si
libertatile cetatenilor;
b. a fost expulzat, returnat, i s-a limitat, i s-a intrerupt sau
i s-a ridicat dreptul de sedere in Romania ori a fost declarat indezirabil;
c. nu face dovada ca are mijloace de intretinere pe timpul sederii
in Romania;
d. a savarsit infractiuni pe perioada altor sederi in Romania ori
a incalcat reglementarile vamale sau pe cele privind trecerea frontierei
de stat;
e. intentioneaza sa tranziteze teritoriul Romaniei si nu poseda
vizele de intrare ale tarii de destinatie si ale celorlalte state
ale caror teritorii urmeaza sa le mai tranziteze, in cazul in care
acestea sunt necesare, ori poseda aceste vize, dar exista indicii
temeinice ca intentioneaza sa ramana pe teritoriul Romaniei;
f. sufera de boli care pun in pericol sanatatea publica;
g. a introdus sau a incercat sa introduca ilegal in Romania alti
straini;
h. a incalcat anterior, in mod nejustificat, scopul declarat la
obtinerea vizei.
Art.12 - Intrarea in Romania poate fi refuzata strainului care poseda
viza de intrare atunci cand, de la acordarea vizei pana la prezentarea
pentru intrare, s-a stabilit ca se incadreaza in unul dintre cazurile
prevazute la art.11.
Art.13 - (1) Se interzice aducerea in Romania de catre companiile
de transport a strainilor care nu poseda documente valabile de trecere
a frontierei de stat sau care nu indeplinesc conditiile privind
viza.
(2) In cazul nerespectarii dispozitiilor alin. (1) compania de transport
respectiva este obligata sa asigure si sa suporte transportul strainilor
in cauza la locul de imbarcare sau intr-un alt loc pe care strainul
il accepta si unde este acceptat, precum si cazarea si intretinerea
acestuia.
Art.14 - (1) Strainilor posesori de pasapoarte simple, provenind
din unul dintre statele cunoscute cu tendinta de emigrare, li se
poate acorda viza de intrare in Romania in conditiile prezentei
legi, daca prezinta misiunilor diplomatice si oficiilor consulare
ale Romaniei invitatie scrisa din partea unei persoane fizice sau
juridice care are, dupa caz, domiciliul, resedinta ori sediul in
Romania, precum si o dovada de asigurare medicala pentru perioada
sejurului.
(2) Invitatia autentificata in conditiile legii, inregistrata la
organele competente ale Ministerului de Interne, trebuie sa contina
angajamentul persoanei care invita de a suporta cheltuielile ocazionate
de sederea strainului pe teritoriul Romaniei, precum si pe cele
impuse de eventuala returnare a acestuia in tara de origine, de
plecare sau de destinatie, conform prevederilor art. 21.
(3) Invitatia va fi insotita de dovada unei garantii bancare la
nivelul stabilit de Ministerul Finantelor Publice.
(4) Angajamentul persoanei care invita nu este necesar daca persoana
invitata depune in strainatate o garantie bancara, la dispozitia
misiunii diplomatice sau a oficiului consular roman de la care a
solicitat acordarea vizei, care sa fie folosita pentru acoperirea
cheltuielilor necesare in vederea returnarii strainilor in tara
de origine, de plecare sau de destinatie.
(5) In cazuri motivate, stabilite prin normele metodologice aprobate
prin hotarare a Guvernului, poate fi aprobata acordarea de vize
strainilor din categoriile prevazute la alin.(1), in conditiile
prezentei legi, fara sa fie necesar ca acestia sa prezinte invitatii
si dovezi privind constituirea de garantii bancare.
(6) Societatile si companiile de turism romane si straine, prin
intermediul carora strainii prevazuti la alin.(1) intra in tara
in scop turistic, au obligatia sa constituie garantii bancare in
Romania, la dispozitia organelor teritoriale competente ale Ministerului
de Interne, iar in strainatate la dispozitia misiunilor diplomatice
sau a oficiilor consulare romane in scopul prevazut la alin.(2)
si (4) la nivelul stabilit de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Pentru restituirea garantiilor bancare constituite conform alin.
(6) este necesar avizul organelor teritoriale competente ale Ministerului
de Interne, respectiv al misiunilor diplomatice sau al oficiilor
consulare romane.
SECTIUNEA a 2-a - Sederea strainilor
Art.15 - (1) Sederea strainilor pe teritoriul statului roman este
limitata la durata de valabilitate a vizei acordate sau la perioada
prevazuta in intelegerea de desfiintare a vizelor, incheiata de
Romania cu statul a carui cetatenie o au.
(2) In cazul incetarii motivului care a stat la baza acordarii vizei,
Directia Relatii Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe
sau organul competent al Ministerului de Interne, dupa caz, poate
dispune anularea vizei de sedere.
A. Sederea temporara
Art.16 - (1)In cazul unei sederi neintrerupte mai mari de 15 zile
persoana fizica sau juridica ce pune la dispozitie unui strain locuinta
pentru gazduire sau teren, pentru instalarea mijloacelor de cazare
mobile, este obligata sa anunte organul de politie din localitatea
de sedere in termen de 3 zile.
(2)In situatia cazarii in hoteluri sau in alte spatii amenajate
in acest scop strainul va indeplini formalitatile de luare in evidenta
la administratia locului respectiv, careia ii revine obligatia ca
in termen de 24 de ore sa comunice datele necesare organului de
politie din localitatea de sedere.
(3) Persoanele fizice si juridice nu pot gazdui straini care nu
poseda documente de calatorie si vize valabile si sunt obligate
sa anunte de indata despre aceasta organul local de politie.
(4) Strainul care intra in Romania pentru a-si stabili resedinta
in vederea desfasurarii unora dintre activitatile prevazute la art.9
alin.(1) lit. b) are obligatia de a se prezenta la organul teritorial
competent al Ministerului de Interne, in termen de 15 zile de la
data intrarii in tara, in vederea luarii sale in evidenta si a obtinerii
legitimatiei de sedere. Aceeasi obligatie revine si strainului intrat
in tara in conditiile prevazute la art.9 alin.(2).
(5) Pentru copiii minori obligatia prevazuta la alin.(4) revine
parintilor acestora.
Art.17 - Strainii veniti temporar in Romania sunt obligati sa paraseasca
teritoriul statului roman in termenul de valabilitate a vizei sau,
dupa caz, in termenul de sedere prevazut in intelegerea de desfiintare
a vizelor, incheiata de Romania cu statul a carei cetatenie o au.
Art.18 - (1) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei trebuie
solicitata organelor prevazute la art.10 cu cel putin 24 de ore
inainte de expirarea acesteia.
(2) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei poate fi refuzata
pentru motivele prevazute la art.11 lit. a) - d) si f) - h), precum
si in cazul in care motivele invocate nu corespund scopului declarat
al calatoriei si, respectiv, categoriei de viza.
Art.19 - (1) Ministerul de Interne poate dispune limitarea sau intreruperea
dreptului de sedere al strainului care a desfasurat, desfasoara
sau exista indicii temeinice ca intentioneaza sa desfasoare activitati
de natura sa puna in pericol siguranta nationala, ordinea publica,
sanatatea sau morala publica, drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) In asemenea cazuri Ministerul de Interne poate declara strainul
persoana indezirabila pentru Romania pe o perioada determinata.
(3) Masura limitarii sau intreruperea dreptului de sedere a strainilor
in tara poate fi contestata pe calea contenciosului administrativ.
Art.20 - Strainul caruia i s-a limitat dreptul de sedere este obligat
sa paraseasca teritoriul statului roman pana la data stabilita,
iar cel caruia i s-a intrerupt acest drept sau a fost declarat indezirabil,
in cel mult 48 de ore de la data la care aceasta masura i s-a adus
la cunostinta.
Art. 21 - Strainul care nu se conformeaza prevederilor art. 5 si
ale art.17-20 poate fi returnat in tara de origine sau de plecare
ori poate fi trimis in tara de destinatie.
(2) Masura returnarii se dispune de Ministerul de Interne, iar organele
sale teritoriale aplica in documentul de calatorie viza de iesire.
(3) Pana la indeplinirea masurii prevazute la alin. (2) strainul
care nu dispune de un document de calatorie valabil si de mijloace
materiale poate fi cazat in locuri amenajate special in acest scop
de Ministerul de Interne.
Art. 22 - (1) Impotriva strainului care a savarsit o infractiune
poate fi dispusa masura expulzarii, in conditiile prevazute de Codul
penal si de Codul de procedura penala.
(2) Instanta poate dispune ca pana la efectuarea expulzarii de catre
organele de politie, in conformitate cu dispozitiile Codului de
procedura penala, strainul sa fie cazat sub supraveghere intr-un
loc special amenajat in acest scop.
(3) Masura expulzarii nu se dispune, iar in cazul in care a fost
dispusa nu poate fi executata, daca:
a. exista temeri justificate ca viata sau libertatea strainului
este pusa in pericol in statul in care urmeaza sa fie expulzat sau
ca acesta va fi supus la torturi, tratamente inumane sau degradante;
b. strainul se afla in una dintre situatiile in care legea interzice
parasirea teritoriului statului roman;
(4) Interdictia de expulzare dureaza pana la disparitia motivelor
pe care a fost intemeiata.
(5) Strainul care se afla in una dintre situatiile prevazute la
alin.(3) lit. b) poate fi expulzat pentru motive de siguranta nationala
sau de ordine publica numai in temeiul unei hotarari judecatoresti
ramase definitive, potrivit legii.
(6) Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si strainului
fata de care a fost luata masura prevazuta la art.21 alin. (1).
B. Stabilirea domiciliului
Art.23 - Strainii isi pot stabili domiciliul in Romania in conditiile
prezentei legi.
Art.24 - (1) Stabilirea domiciliului in Romania se aproba de Ministerul
de Interne.
(2) Cererile pentru stabilirea domiciliului in Romania se depun
in strainatate la misiunile diplomatice ori la oficiile consulare
romane, iar in tara, la organele teritoriale competente ale Ministerului
de Interne.
(3) Conditiile in care se aproba stabilirea domiciliului strainilor
in Romania se stabilesc prin norme metodologice elaborate in conformitate
cu prevederile art. 54 alin.(2).
Art.25 - (1) Strainul caruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului
in Romania este obligat sa se prezinte in termen de 5 zile de la
comunicarea aprobarii la organele teritoriale competente ale Ministerului
de Interne in a caror raza teritoriala urmeaza sa domicilieze, pentru
a i se elibera documentul doveditor.
(2) Pentru strainul aflat in strainatate termenul prevazut la alin.
(1) curge de la data intrarii in tara.
(3) In cazul in care in termen de 6 luni de la data comunicarii
aprobarii strainul nu isi stabileste domiciliul in Romania, aprobarea
isi pierde valabilitatea.
(4) Strainul cu domiciliul in Romania poate iesi sau intra in tara
fara viza, daca are asupra sa, la trecerea frontierei de stat romane,
pasaportul si carnetul de identitate.
(5) Cu cel putin 5 zile inainte de expirarea valabilitatii vizei
anuale sau a carnetului de identitate strainul este obligat sa se
prezinte la organul teritorial competent al Ministerului de Interne
in a carui raza domiciliaza, in scopul aplicarii vizei anuale ori
al eliberarii unui nou carnet de identitate.
(6) In cazul in care strainul cu domiciliul in Romania solicita
plecarea definitiva din tara sau se afla in una din situatiile prevazute
la art. 19, acestuia i se aplica in pasaport viza de iesire.
Art. 26 - (1) Pentru motivele aratate la art. 19 strainului cu domiciliul
in Romania i se poate revoca dreptul de sedere pe teritoriul statului
roman.
(2) Masura revocarii dreptului de sedere se dispune de Ministerul
de Interne, in conformitate cu normele metodologice prevazute la
art. 54 alin. (2)
(3) In asemenea cazuri Ministerul de Interne poate declara strainul
persoana indezirabila pentru Romania pe o perioada determinata.
Art. 27 - (1) Strainul caruia i s-a revocat dreptul de sedere este
obligat sa paraseasca teritoriul statului roman in termen de 60
de zile de la data la care i s-a comunicat aceasta masura.
(2) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la alin. (1) sunt
aplicabile prevederile art. 21.
SECTIUNEA a 3-a - Iesirea strainilor
Art. 28 - (1)Strainii pot iesi din Romania prin punctele de control
pentru trecerea frontierei de stat ori prin alte locuri legal stabilite,
in baza documentelor de trecere a frontierei.
(2) Persoana care are cetatenia mai multor state este obligata sa
prezinte la iesirea din tara pasaportul pe baza caruia i s-a permis
intrarea pe teritoriul Romaniei.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) persoanele care fac
dovada cu documente ca au si cetatenia romana, chiar daca au intrat
in tara cu un pasaport eliberat de autoritatile unui alt stat.
(4) In cazul in care pasaportul prezentat la intrarea in Romania
a fost pierdut, furat sau distrus, persoana in cauza trebuie sa
prezinte la iesirea din tara un nou pasaport sau titlu de calatorie
emis de misiunea diplomatica sau oficiul consular al statului care
a eliberat pasaportul folosit la intrarea in tara ori, dupa caz,
de catre o alta autoritate competenta.
(5) Organul competent din cadrul Ministerului de Interne poate elibera
strainilor aflati in una din situatiile prevazute la alin. (4),
al caror stat nu are reprezentanta diplomatica sau consulara in
Romania, un titlu de calatorie pentru intoarcerea in tara de origine
sau in tara de plecare.
Art. 29 - (1) Strainului nu i se permite iesirea din tara in urmatoarele
situatii:
a. nu prezinta documente legale de iesire din tara;
b. este invinuit sau inculpat intr-o cauza penala si magistratul
dispune instituirea masurii interdictiei parasirii localitatii in
scopul bunei desfasurari a procesului penal, indiferent de faza
in care acesta se afla;
c. a fost condamnat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva
si are de executat o pedeapsa privativa de libertate;
d. este urmarit pentru creante exigibile datorate unor persoane
fizice, persoane juridice sau statului, iar executarea acestora
nu este garantata; in acest caz, masura se ia la cererea celor interesati,
daca plata creantelor a fost dispusa prin hotarare judecatoreasca
ramasa definitiva sau daca exista un alt titlu executoriu.
(2) In situatiile prevazute la lit. b) si c) masura de a nu permite
parasirea tarii va fi luata de organul competent din cadrul Ministerului
de Interne numai in baza solicitarii scrise a organelor de urmarire
penala, a instantelor judecatoresti sau a organelor prevazute de
lege, care au atributii de punere in executare a pedepsei inchisorii.
Art. 30 - Strainul aflat in una dintre situatiile prevazute la art.
29 poate iesi din tara daca dovedeste organului competent din cadrul
Ministerului de Interne, cu documente emise de autoritatile competente,
potrivit legii, ca:
a. a obtinut documente legale de iesire din tara;
b. s-a dispus neinceperea urmaririi penale, a fost scos de sub urmarire
penala ori s-a dispus incetarea urmaririi penale, a fost achitat
ori s-a dispus incetarea procesului penal;
c. a executat pedeapsa, a fost gratiat, beneficiaza de amnistie
sau a fost condamnat cu suspendare conditionata a executarii pedepsei
prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;
d. a executat creanta prevazuta la art. 29 alin. (1) lit. d).
Art. 31 - Iesirea din tara a strainului care se afla in situatia
prevazuta la art. 29 alin. (1) lit. d) poate fi permisa in cazul
in care debitorul face dovada la organul competent al Ministerului
de Interne, cu documente emise ori confirmate de organele judecatoresti
competente, ca nu exista posibilitatea de executare potrivit legii.
SECTIUNEA a 4-a - Dispozitii comune
Art. 32 - (1) Dispozitiile legale cu privire la domiciliu si resedinta,
precum si cele referitoare la actele de identitate, stabilite pentru
cetatenii romani, se aplica si strainilor daca prin prezenta lege
nu se prevede altfel.
(2) La cererea autoritatilor competente potrivit legii strainii
au obligatia sa se legitimeze si sa dea curs invitatiei oficiale
de a se prezenta la sediul acestor autoritati.
Art. 33 - (1) Documentele care pot fi eliberate strainilor de catre
autoritatile romane sunt:
a. pasaport, pentru persoanele fara cetatenie, pentru apatrizii
cu domiciliul in Romania; pasaportul pentru persoane fara cetatenie
se elibereaza cu valabilitate de 2 ani, care poate fi prelungita;
b. titlu de calatorie, pentru persoanele fara cetatenie care nu
au domiciliul in Romania, precum si pentru strainii care nu poseda
pasaport national si, din motive obiective, nu pot obtine un asemenea
document de la reprezentanta diplomatica a tarii lor; titlul de
calatorie se elibereaza cu o valabilitate de pana la 30 de zile.
c. legitimatie de sedere temporara, pentru strainii a caror sedere
in tara depaseste 120 de zile; valabilitatea legitimatiei de sedere
temporara este corespunzatoare dreptului de sedere;
d. carnet de identitate, pentru strainii cu domiciliul in Romania;
carnetul de identitate se elibereaza cu o valabilitate de 5 ani
si se vizeaza anual.
(2) Strainului minor care a implinit varsta de 14 ani i se elibereaza
documente similare cu cele ale reprezentantului sau legal. Acesta
din urma este obligat sa ceara autoritatii competente eliberarea
documentelor necesare minorului.
(3) documentele prevazute la alineatul (1) si (2) se elibereaza,
dupa caz, in tara de catre Directia Relatii Consulare din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe sau de catre organul central ori
teritorial competent al Ministerului de Interne, iar in strainatate,
de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare romane.
Art. 34 - Prelungirea valabilitatii sau, dupa caz, eliberarea unui
nou act de identitate se solicita cu cel putin 24 de ore inainte
de expirare.
Art. 35 - Strainii minori in varsta de pana la 14 ani se inscriu
in actul de identitate al reprezentantilor lor legali.
Art. 36 - Documentele prevazute la art. 33 alin. (1) si (2) se retrag
de catre organele mentionate la art. 33 alin. (3) daca motivele
care au stat la baza eliberarii lor au incetat.
Art. 37 - (1) Pierderea, distrugerea sau deteriorarea documentelor
prevazute la art. 33, precum si a documentului national de trecere
a frontierei de stat se anunta in termen de maximum 48 de ore, in
tara, la organul competent al Ministerului de Interne in a carui
raza teritoriala isi are resedinta sau domiciliul titularul sau,
dupa caz, ori la Directia Relatii Consulare din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe, iar in strainatate, la misiunile diplomatice
si oficiile consulare romane. Furtul acelorasi documente se reclama
de indata celui mai apropiat organ de politie.
(2) Documentele de trecere a frontierei de stat, eliberate de misiunile
diplomatice sau de oficiile consulare acreditate in Romania in locul
celor pierdute, distruse, deteriorate sau furate, trebuie prezentate,
dupa caz, Directiei Relatii Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe sau organelor competente, centrale ori teritoriale, ale
Ministerului de Interne, in vederea aplicarii vizelor corespunzatoare.
Art. 38 - Pentru considerente ce intereseaza apararea sigurantei
nationale, a ordinii, sanatatii sau a moralei publice, a drepturilor
si libertatilor cetatenilor se poate limita deplasarea strainilor
ori se poate stabili temporar domiciliul ori resedinta acestora
in anumite zone sau localitati, potrivit legii si normelor metodologice
prevazute la art. 54 alin. (2).
CAPITOLUL III - Angajarea in munca a strainilor
Art. 39 - Strainii pot fi angajati la agenti economici sau la institutii
ale caror activitati prezinta importanta pentru apararea sau siguranta
nationala, in afara de cazurile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 40 - (1) Strainii pot efectua, in conditiile stabilite de lege,
singuri ori in asociere, activitati economice, sociale, cultural-sportive,
acte de comert si pot fi angajati de persoane juridice sau fizice
romane ori straine, cu respectarea acordurilor incheiate de Romania
cu alte state, referitoare la piata fortei de munca.
(2) Angajarea se face pe baza permiselor de munca eliberate de Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale, potrivit normelor stabilite prin
hotarare a Guvernului.
Art. 41 - (1) Strainii aflati in Romania nu pot desfasura activitati
contrare scopului pentru care le-au fost acordate vizele.
(2) Este interzisa eliberarea permiselor pentru angajarea in munca
a strainilor care nu au vize corespunzatoare.
(3) Permisul de munca eliberat cu nerespectarea prevederilor alin.
(2), precum si contractul de angajare in munca, de executare de
lucrari ori de prestari de servicii, incheiate in baza acestuia,
sunt nule de drept.
CAPITOLUL IV - Raspunderi si sanctiuni
Art. 42 - Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta lege atrage,
dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala
sau penala a persoanelor vinovate.
Art. 43 - (1) Organizarea de catre straini, pe teritoriul Romaniei,
a unui partid politic sau a altei organizatii ori grupari dintre
cele prevazute la art.2 alin. (2), aderarea unui strain la acestea,
precum si initierea, organizarea si participarea la manifestatii
sau intruniri care aduc atingere ordinii publice si sigurantei nationale
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni
la 2 ani sau cu amenda.
(2) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza si fapta
strainului de a finanta un partid politic, o organizatie, grupare
sau manifestatie ori o intrunire, dintre cele prevazute la art.2
alin.(2).
(3) Sumele de bani, bunurile de orice fel sau alte valori primite
cu incalcarea prevederilor art. 2 alin.(3) se confisca.
Art. 44 - Sustragerea cu rea-credinta de la executarea obligatiilor
instituite de organele competente de catre strainul fata de care
s-a luat masura expulzarii ori a fost dispusa una dintre masurile
de interzicere a dreptului de a ramane pe teritoriul tarii, de limitare
a dreptului de deplasare sau de stabilire temporara a domiciliului
ori a resedintei in anumite zone sau localitati se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 45 - Angajarea unui strain la un agent economic sau intr-o
institutie ale caror activitati prezinta importanta pentru apararea
sau siguranta nationala, cu incalcarea dispozitiilor hotararii Guvernului
adoptate potrivit art. 40, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art.46 - (1) Intrarea frauduloasa pe teritoriul tarii a strainului
declarat indezirabil ori caruia i-a fost interzis in orice mod dreptul
de intrare sau de sedere in tara se pedepseste cu inchisoare de
la 1 an la 5 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita in mod repetat,
pedeapsa este inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 47 - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit
legii penale, sa constituie infractiuni:
a. nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (4) si (5), art. 25
alin. (1), (2) si (5), art.32 alin. (2), art. 33 alin. (2), art.
34 si ale art. 37, cu amenda de la 500.000 lei la 1.500.000 lei;
b. nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) cu amenda
de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei;
c. nerespectarea prevederilor art. 17, art. 18 alin. (1), art.21,
art. 27 alin. (1), art.28 alin. (2) si (4), art. 39 si ale art.
41, cu amenda de la 3.000.000 lei la 9.000.000 lei;
d. nerespectarea prevederilor art. 13 alin.(1), cu amenda de la
5.000.000 lei la 20.000.000 lei.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
Art. 48 - Costatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se
fac de catre ofiteri si subofiteri din cadrul Ministerului de Interne,
iar pentru faptele prevazute la art. 39 si la art. 41 si de catre
agentii constatatori ai Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 49 - Din sumele incasate din amenzile aplicate conform art.
47 si 48 un procent de 25% revine Ministerului de Interne sau, dupa
caz, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, in functie de
apartenenta agentului constatator.
Art. 50 - Dispozitiile prezentei legi referitoare la stabilirea
si sanctionarea contraventiilor se completeaza cu cele ale Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAPITOLUL V - Dispozitii finale
Art. 51 - Fondurile necesare pentru aplicarea dispozitiilor referitoare
la limitarea, intreruperea ori revocarea dreptului de sedere, inapoierea
sau expulzarea strainilor, cele necesare pentru intretinerea si
cazarea strainilor prevazuti la art. 29, cheltuielile de asistenta
medicala si de spitalizare, precum si cele pentru construirea, amenajarea,
intretinerea si functionarea locurilor de cazare special amenajate,
hranirea si asigurarea cheltuielilor pentru nevoile de uz personal
ale acestora, pentru intreaga perioada pana la inapoierea lor in
tara de origine, in tara de plecare sau in tara de destinatie, inclusiv
cheltuielile necesare pentru transport, vor fi puse la dispozitie
Ministerului de Interne de catre Guvernul Romaniei.
Art. 52 - Prezenta lege nu se aplica solicitantilor de azil, refugiatilor
si victimelor conflictelor armate, ale caror statut si regim sunt
reglementate prin legi speciale.
Art. 53 - (1) Atributiile Ministerului de Interne cu privire la
straini sunt exercitate prin Directia generala de evidenta informatizata
a persoanei, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Inspectoratul
General al Politiei si organele teritoriale subordonate acestora,
cu exceptia cazurilor in care legea prevede o alta competenta.
(2) Atributiile Ministerului Afacerilor Externe cu privire la straini
sunt exercitate in strainatate prin misiunile diplomatice si oficiile
consulare romane, iar in tara, prin Directia Relatii Consulare.
Art. 54 - (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu
exceptia art. 54 alin. (2) care intra in vigoare la data publicarii.
(2) Pana la intrarea in vigoare a legii Guvernul va emite normele
metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 55 - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga
Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Republica Socialista
Romania, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 57 din
18 mai 1972, cu modificarile ulterioare, art. 9, art. 28 si cap.
III din Decretul-lege nr.10/1990 privind regimul pasapoartelor si
al calatoriilor in strainatate, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 6 din 10 ianuarie 1990, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in
sedinta comuna din 7 martie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74 alin.(1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR NICOLAE VACAROIU
PRESEDINTELE SENATULUI VALER DORNEANU
Bucuresti, 2 aprilie 2001, Nr. 123.
Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 168 din
3 aprilie 2001